Heb jij een slimme peuter? Leuk om hem te tijd te leren! Je kunt hier al heel jong mee beginnen, ook een kindje dat nog in de box staat kun je al leren hoe lang iets duurt. Groot voordeel hier van is dat je je kindje rustiger kan houden. Je kindje begrijpt hoe lang iets gaat duren en weet ook ongeveer wanneer je terug zal komen. Dat schept vertrouwen. Jullie hebben samen een afspraakje.

Hoe gaat het in zijn werk: Je leert je kindje eigenlijk de hele dag door allerlei termen. Wanneer je ’s morgens bij het aankleden steeds tegen je kind vertelt wat je gaat doen, gebruik je onbewust termen als: Mama pakt nog even je trui uit de droger of: Papa gaat even tien minuutjes douchen. In deze twee voorbeeldzinnen zitten al twee termen die met tijd te maken hebben en waar jouw kleintje zijn houvast uit kan halen. De woorden even en tien minuutjes geven jouw kind een gevoel bij een korte periode dat het even moet wachten. Even staat voor heel kort en tien minuutjes staat voor langer. Vijf minuutjes staat voor hoe lang mama naar het toilet is en een half uurtje staat voor een boodschapje halen. Iedereen heeft in zijn gezin wel een paar van deze momenten die met een tijdsbestek zijn aan te geven.

Wanneer je hier bewust mee omgaat, kan je je kindje duidelijker vertellen wat er gaat gebeuren. Er zijn kinderen die (hoe klein ook) heel graag willen weten wat er vandaag gaat gebeuren. Op deze manier kan je kinderen al een heel goed gevoel van tijd meegeven. Gebeurt er een keer iets onverwachts en moet je uitleggen dat oma plotseling even op komt passen, dan kan je zeggen

dat je met een half uurtje weer terug bent. Je kindje weet dan wat een half uurtje is, en dat je ook weer terug komt. Dit geeft rust. Je kindje heeft vertrouwen.Hieronder nog wat termen om mee te oefenen: Over een half uurtje gaan we eten, over een kwartiertje komt je zus thuis, over vijf minuten gaan we weg. Naar oma moeten we een uur rijden.

Je houdt misschien ook van..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *